بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
مقدمهدر سال های اخیر تحقیق های صورت گرفته بر روی شناخت عواملی که در زمینه رضایت مشتریان و وفاداری آنها موثر باشد گسترش یافته است در اغلب موارد وفاداری مشتریان برای موفقیت سازمان حیاتی است چرا که معمولاً جذب مشتریان جدید گران تر از حفظ مشتریان موجود می باشد و در اکثر تحقیقات صورت گرفته بوسیله بسیاری از نویسندگان پیشنهاد شده است تا مشتریان وفادار به عنوان یک دارایی رقابتی حفظ شوند و یکی از راهکارهای تقویت این امر از طریق ایجاد یک رابطه همکاری صمیمانه، مناسب و قوی بین فروشندگان و خریداران می باشد(صادقی ،1382)امروزه با توسعه مفهوم بازاریابی سازمان های تجاری از جمله بانک ها به این مطلب پی برده اند که برای رسیدن به اهداف خود باید رضایت مشتریان را جلب نمایند. باید پذیرفت که بازارها محدودند و مشتری کمیاب. در دوره حاظر سازمان هایی خواهان موفقیت می باشند، در جستجوی راه ها و روش هایی هستند تا بتوانند رهبری بازار را در کنترل خود درآورند، یکی از مهمترین عوامل موفقیت مشتری گرایی است. در این راستا بسیاری از سازمان ها تنها به تئوری پردازی اکتفا کرده و کمتر به صورت واقعی و عملی به آن پرداخته اند(حسن زاده، 1384). بعضی از بانک ها در پی آن هستند تا با شناسایی نیاز مشتری، ارائه خدمات مختلف به بازار، در این صحنه رقابت از دیگران پیشی بگیرند. اما کسانی در صحنه رقابت در آینده موفق خواهند بود که بتوانند سریع تر از دیگران به نیازها و خواسته های مردم توجه کنند و به مردم پاسخ دهند. به عبارت دیگر در یک بازار رقابتی بین بانک ها کسانی موفق خواهند شد که برای ارائه خدمات به مشتریان برنامه های خاص بازاریابی در جهت جلب رضایت مشتری داشته باشد. امروزه سازمان هایی که خواهان موفقیت می باشند در جستجوی راه ها و روش هایی هستند تا بتوانند رهبری بازار را در کنترل خود در آورند، یکی از مهمترین عوامل موفقیت مشتری گرایی است از اینرو بانک ها برای جلب و جذب مشتری با یکدیگر به رقابت می پردازند و هیچ بانکی نمی تواند بدون مشتری به حیات خود ادامه دهد. در بازار رقابتی بین بانک ها کسانی موفق خواهند شد که برای ارائه خدمات به مشتریان برنامه های خاص بازاریابی در جهت جلب رضایت مشتریان داشته باشند و با استفاده از روش ها و استراتژی های بازار یابی در جذب مشتریان و به دست آوردن رضایت آنها به اهداف مورد نظر خود دست خواهند یافت.بیان مسالهمبنای تسهیلات اعطائی توسط بانک ها و موسسات مالی، آن قسمت از سپرده های مردم می باشد که بصورت سپرده نزد بانک ها سپرده گذاری شده است. بنابراین، توانائی بانک ها برای اعطای تسهیلات به میزان سپرده های پس انداز نزد هر بانک بستگی دارد. از اینرو، کلیه اشخاصی که وجوه مازاد بر نیازهای فوری خود را در بانک ها به صورت سپرده پس انداز نگهداری می کنند، می توانند به روشنی ملاحظه نمایند که بانک ها و موسسات مالی این وجوه را در جهات و مواردی از نیازهای جامعه به مصرف می رسانند که به صورت عمده زمینه ساز رفع مشکلات مالی، ایجاد اشتغال، رفع نیازهای ضروری و بهبود آن دسته از متقاضیان شاغل در ابعاد کوچک می گردد.در بانک داری نوین عوامل متعددی وجود دارند که بر روند جذب مشتریان بانک ها تاثیر میگذارند شناسایی و تعیین میزان تاثیر و نوع ارتباط این عوامل با موفقیت بانک ها در جذب و نگهداری مشتریان مقوله ای مهم می باشد و در عصر حاضر بدلیل وجود رقابت بین بانک ها و موسسات مالی برای جذب بیشتر مشتری تسلط بر عوامل موثر بر جذب وحفظ مشتریان اهمیت ویژه ای یافته است و همواره اصلی ترین وظیفه سیستم بانکی بوده است.آمیخته بازاریابی از مولفه های مهم در تصمیم گیری و ارزیابی های مربوط به بازاریابی یک بنگاه است چون که آمیخته بازاریابی یا استراتژی بازاریابی ترکیبی از عناصر لازم برای برنامه ریزی و اجرای کل عملیات بازاریابی است. از سوی دیگر عناصر آمیخته بازاریابی قابل کنترل بوده و با یکدیگر ارتباط متقابل دارند. تصمیم در مورد یکی از آنها برروی فعالیت های مربوط به دیگر عناصر تاثیر می گذارد و اگر اجزاء آمیخته بازاریابی به نحو موثری با یکدیگر ترکیب شوند به نحوی که هم به نیازهای مصرف کننده و هم با نیروهای محیطی در کل بازار انتخاب شده هماهنگی داشته باشند باعث پدید آمدن یک سیستم بازاریابی موفق می شود (کتابی،1384)آمیخته بازاریابی نمایان گر فعالیت های اساسی مدیران بازاریابی است. پس از انتخاب یک بازار هدف، مدیران بازاریابی باید یک برنامه سیستماتیک برای فروش به مشتریان و ایجاد روابط بلندمدت تدوین کنند (دویلی، 1995). برنامه بازاریابی از تصمیماتی راجع به محصول، قیمت، ترفیع و توزیع تشکیل می شود. اینها مهمترین نوع بخش هایی هستند که مدیران بازاریابی برای رسیدن به اهداف فروش و سودآوری، منابع سازمان را به آنها تخصیص می دهند (گولداسمیت، 1999، ص179).آمیخته بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت آنها را در هم می آمیزد تا پاسخگوی بازار هدف باشد. آمیخته بازاریابی در بر گیرنده همه کارهایی است که شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا (برای محصولاتش) اثر بگذارد(درگی،1384).تئوریسین های بازاریابی خدمات، مطالعات زیادی را در زمینه تفاوت بین بازاریابی خدمات و بازاریابی محصولات انجام دادند (بری، 1980). بخش عمده ای از این تلاش ها صرف تاکید بر مفهوم آمیخته بازاریابی و اینکه آمیخته بازاریابی خدمات با آمیخته بازاریابی کالاها متفاوت است، شد. با نشان دادن این نکته که بازاریابی خدمات مستلزم تصمیمات متفاوتی نسبت به کالاهاست، این اندیشمندان توانستند بازاریابی خدمات را از بازاریابی کالاها متمایز سازند. درآمیخته بازاریابی خدمات ما سه پی(P3) دیگر شامل پرسنل، دارایی های فیزیکی و رویه ها (فرآیندها) را در جمع چهار پی(P4) مشاهده می کنیم که درنهایت یک آمیخته بازاریابی با هفت پی(P7) برای خدمات به وجود می آید. بدین ترتیب تئوریسین های بازاریابی خدمات، یک تئوری مدیریتی جدید را ایجاد کردند و آن را از بازاریابی کالاها متمایز ساختند (لاولاک، 1996؛ گولداسمیت، 1999).امروزه به رضایت مشتری به عنوان یک سازه شناختی نگریسته می شود. جایی که مشتریان عملکرد درک شده را با یک استاندارد قابل سنجش و ارزیابی مقایسه می کنند. توجه برجنبه شناختی رضایت مشتری برای خارج نمودن یک مبنای احساسی هر چند عجیب به نظر می رسد و لیکن تحقیقات در روانشناسی نشان داده است که احساسات می توانند بر روی فرآیندهای ارزیابی تاثیر بگذارند. در تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده است که احساسات مشتریان و ارزیابی آنها به صورت خیلی قوی با یکدیگر در ارتباط هستند و نشان داده شده است که با بررسی احساسات قادر به پیش بینی فعالیت مشتریان خواهیم بود(صادقی، 1382)با توجه به مطالب ذکر شده میتوان به راحتی دریافت که، باگذشت زمان تغییرات چشمگیری در سازمان ها و بانک ها شکل گرفته است و آنها از آن چنان پیچیدگی های برخوردار شده اند، که نیازمند همکاری افراد تحصیلکرده و با تجربه ی حرفه ای در زمینه بازاریابی بانکی می باشد تا به کمک این نیروها بتوان بر پیچیدگی های حاصل از تعاملات این حجم عظیم گردش پولی و شاغلان در این بخش، فائق آییم و علاوه بر دستیابی به مزیت های عنوان شده در ارتباط با بازاریابی بانکی، سهم بالاتری از این گردش پولی را برای بانک و سایر اجزای این مجموعه فراهم آورد. لذا محقق در پی آن است که آیا عوامل آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان تاثیر دارد و در صورت مثبت بودن، میزان اهمیت هریک از عوامل آمیخته بازاریابی بر جذب مشتریان بانک توسعه تعاون در استان کرمانشاه چگونه می باشد؟اهمیت و ضرورت پژوهشبررسی عوامل موثر بر جذب مشتری اگر چه برای سازمان های انتفاعی بسیار مهم و اساسی است اما برای بانک ها یک امر حیاتی و ضرورتی انکار ناپذیر است. که اغلب از توجه و درک این نکته اساسی و بنیادی غفلت شده است. اصولا نه تنها ارائه تمامی خدمات می بایست برای مشتری و تامین مطلوب رضایت او انجام شود بلکه سزاوار است کلیه امکانات و منابع مادی و فیزیکی در جهت تامین رضایت کامل مشتری بکار گرفته شود(لاولاک، 1382).در عصر حاضر بانک ها برای جذب مشتری مالی و پولی نیاز به تغییرات اساسی در محصولات و خدمات خود دارند بانک ها در زمینه های مالی غیر بانک داری، خدمات متعددی به مشتریان ارائه می دهد و ارائه خدمات نوین مانند بانک داری سرمایه گذاری، انجام امور بیمه، مسکن و تولید باعث شده است منابع جدید به بانک ها سرازیر شود و در واقع در بانک داری نوین بخش عمده ای از منابع از طریق فعالیت های غیر بانکی بدست می آید، وظیفه مدیران بازاریابی در هر موسسه ای این است که با تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجرا و کنترل برنامه های بازاریابی موثر و کارآمد، یک موقعیت رقابتی ممتاز را برای بانک در بازارهای هدف ایجاد کند. تدوین برنامه بازاریابی شامل طراحی فرآیند پیش بینی وقایع و تعیین راهبردهایی جهت دستیابی به اهداف آتی موسسه می باشد(منتی و دیگران، 1387).بانک ها برای ارائه خدمات نوین و محصولات جدید نیاز به بازاریابی نوین علمی دارند شناسایی مشتریان و نیازهای متنوع آنها با بازاریابی نوین امکان پذیر است و با توجه به اینکه در سال های اخیر صنعت بانک داری شاهد رقابت شدید توام با فرصت ها وتهدید های زیادی بوده و تنوع خدمات ارائه شده در این صنعت رو به افزایش است بانک ها باید راه هایی را بیابند که بتوانند استراتژی قوی و متمایزی را نسبت به دیگر بانک ها برای ارائه خدمات به مشتریان اتخاذ کنند(نظری، 1389).باتوجه به توضیحات فوق از آنجایی که در سیستم بانک داری رقابت فراوان شده است لذا بانک توسعه تعاون نیز از این قاعده مستثنی نبوده و و یکی از راه ها و شاید مهمترین روش جهت جذب مشتری های خود، استفاده صحیح از اجزای آمیخته بازاریابی باشد تا بتواند با جذب آنها، منابع پولی خود را جهت افزایش قدرت رقابت پذیری روز افزون در این صنعت افزایش دهد و در نهایت رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده را برای خود محقق سازد.اهداف تحقیق(علمی وکاربردی)اهداف علمیسنجش رابطه عوامل آمیخته بازاریابی با جذب مشتریان بانکیاهداف کاربردیسنجش رابطه بین مکان و توسعه شعب با میزان جذب مشتریانسنجش رابطه بین نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی در جذب مشتریانسنجش رابطه بین تنوع و به روز بودن خدمات بانکی در بانک با جذب مشتریانسنجش رابطه بین تبلیغات بانکی با جذب مشتریانسنجش رابطه تاثیر نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی بر جذب مشتریانسنجش رابطه دارایی های فیزیکی ملموس بر جذب مشتریانسنجش رابطه تاثیر رویه ارائه خدمات بر جذب مشتریانفرضیه های پژوهشبا توجه به مطالب بیان شده، فرضیه اصلی پژوهش عبارتند از:بین عوامل آمیخته بازاریابی و جذب مشتریان بانک توسعه تعاون رابطه معنی داری وجود دارد.با توجه به فرضیه اصلی پژوهش، هفت فرضیه فرعی به شرح زیر مطرح می شود:1- بین مکان و تعداد شعب بانکی با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.2- بین نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.3- بین ارائه تبلیغات با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.4- بین تنوع و به روز بودن خدمات بانکی با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.5- بین نحوه رفتار و اعمال کارکنان بانک با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.6- بین دارایی های فیزیکی ملموس و جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.7- بین رویه ارائه خدمات با جذب مشتریان رابطه معنی داری وجود دارد.تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها