بخشی از متن:
رﮐﻮد وﺿﻌﯿﺘﯽ در اﻗﺘﺼﺎد اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﺗﻘﺎﺿﺎ ﺑﺮای ﮐﺎﻻ و ﺧﺪﻣﺎت ، ﮐﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ .ﭼﻨﺎن ﭼﻪ رﮐﻮد ﻋﻤﻖ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻌﺪاد ورﺷﮑﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎ و ﺑﯿﮑﺎری ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. وﻗﺘﯽ اﻗﺘﺼﺎد ﮐﺸﻮری دوران رﮐﻮد را ﺳﭙﺮی ﮐﻨﺪ، ﮐﺴﺐ و ﮐﺎرﻫﺎ ﻧﺎﭼﺎر ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ اﯾﻨﮑﻪ ﺻﺤﺒﺖ از ﮐﺎﻫﺶ ﺑﻮدﺟﻪ و ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان دﺳﺖ ﻣﯽ ﮔﺬارﻧﺪ ﺑﺨﺶ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت اﺳﺖ و ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﺑﺪ؛ اﻣﺎ آﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ و ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت راﻫﮑﺎر ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺑﺮای دوران رﮐﻮد اﺳﺖ؟ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ در دوران رﮐﻮد ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ از ﻫﺰﯾﻨﻪ ﻫﺎی ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺧﻮد ﻧﻤﯽ ﮐﺎﻫﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮدن ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﻫﻮﺷﻤﻨﺪاﻧﻪ در ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ، ﺧﻮد را ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن وﻓﻖ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ .
بازاریابی و فروش در شرایط رکود فرآیند استراتژیکی است که درآن مدیران توانمند و هوشیار از استراتژی های اقتضایی که سازگاری زیادی با محیط بحرانی دارد، استفاده می نمایندو با این رویکرداستفاده از شرایط محیط و توان مشتریان وفادرازاین شرایط با موفقیت عبور می کنند.